Vernieuwen van performance management

Vernieuwen van performance management
11/26/2021

Doorloop de stappen voor het opstellen van een nieuwe aanpak voor performance management.

Foto: Shutterstock

Performance management gaat over het sturen van de prestaties van werknemers. Bij de traditionele aanpak wordt in het begin van het jaar een functioneringsgesprek ingepland om afspraken te maken over de te bereiken resultaten. Aan het eind van het jaar wordt vervolgens het niveau van het functioneren beoordeeld in een beoordelingsgesprek. Maar hoe vernieuw je de plan van aanpak als de traditionele manier niet meer werkzaam is?

Nieuwe manier performance management

Belangrijke stappen bij het opstellen van een nieuwe manier van performance management zijn:

1. Het instellen van een werkgroep van werknemers, leidinggevenden en OR voor input en besluitvorming.

2. Een analyse van de huidige situatie en het inventariseren van de wensen van de gebruikers:

  • In de analyse van de huidige situatie stel je vast wat werknemers en leidinggevenden vinden wat er nu goed gaat en wat er beter kan.
  • Een simpele vraag bij het inventariseren van de wensen is: ‘wat wil jij wel eens bespreken met je leidinggevende’?

3. Op basis van de prioriteiten van de organisatie en de wensen van gebruikers vaststellen van de uitgangspunten van een nieuwe werkwijze:

  • Heldere uitgangspunten geven flexibiliteit in de keuze van praktische manieren van werken (er leiden altijd meer wegen naar Rome).
  • Heldere uitgangspunten zijn een basis voor evaluatie.

4. Het ontwerpen van een concreet model voor gespreksvoering en het testen in een pilot:

  • De voorbereiding, de inhoud, het voeren en het vastleggen van het gesprek concreet uitwerken voor werknemers en leidinggevenden.
  • In een pilot voert een leidinggevende een gesprek met een aantal mensen van de afdeling op de nieuwe manier.

5. Het evalueren van de pilot met betrokken werknemers, leidinggevende en mogelijk de ondernemingsraad (OR).

6. Aanpassingen doen naar aanleiding van de geleerde lessen uit de eerste pilot:

  • Waarschijnlijk aanpassen van de materialen voor de voorbereiding, de inhoud, het voeren en vastlegging van het gesprek
  • Maar mogelijk ook vragen naar training, bijvoorbeeld gesprekstechniek.

7. Een tweede pilot uitvoeren, evalueren en aanpassen van de werkwijze.

Terug