Trendrapport: ‘Tevredenheid werknemers is toegenomen in coronacrisis’

Trendrapport: ‘Tevredenheid werknemers is toegenomen in coronacrisis’
12/3/2021

Werknemers beleven het werken voor hun organisatie positiever dan vorig jaar rond deze tijd.

Dat schrijven onderzoekers van Newcom marketing & consultancy in een trendrapport over werkbeleving, gedrag en verwachtingen ten aanzien van de arbeidsmarkt tijdens de coronacrisis.

In het onderzoek zijn twee peilingen gedaan, één in augustus 2020 en één in oktober 2021. De respondenten gaven het werken bij hun organisatie in het algemeen in 2020 een 7,3 en in oktober 2021 gemiddeld een 7,7, een stijging van de werktevredenheid dus.

Ook zijn maar weinig werkenden momenteel op zoek naar een andere baan, blijkt uit het onderzoek. In oktober 2021 was slechts 7% van de werknemers actief op zoek naar een baan bij een andere werkgever.

Werknemers tevreden met werk-privébalans

Communicatie vanuit het management, thuiswerken en de werkdruk zijn aspecten waar werkenden het minst tevreden over zijn. Ten opzichte van vorig jaar is men wel meer tevreden met de werksfeer, werk-privé-balans en de rol van het management team.

De werktevredenheid wordt het meest bepaald door de werkinhoud. Ook de werksfeer en ervaren werkdruk spelen een grote rol. Is men ontevreden, dan speelt het management team daarbij een grote rol, schrijven de onderzoekers.

Hoe creëer je de beste employee experience?

Wil je aan de slag met het verbeteren van de employee experience in jouw organisatie? Volgens Mes en Peper (2018) zijn er vijf aspecten van de organisatie die geoptimaliseerd moeten worden om de beste employee experience te bewerkstelligen. Het gaat om cultuur, werkomgeving, leiderschap, de employee journey en technologie. Mes en Peper hanteren hiervoor het HEART model. HEART staat hierbij voor Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap, Redesign de employee journey en Technologie die voor je werkt.

Terug