Employer branding als hulpmiddel bij recruitment

Employer branding als hulpmiddel bij recruitment
7/27/2022

In tijden van personeelskrapte is het bouwen van een sterk werkgeversmerk (of: employer branding) bittere noodzaak. Maar hoe doe je dat?

 

Verhalen vertellen

Natuurlijk kun je een duur reclamebureau inschakelen, maar met social media kun je als bedrijf zelf best een heel eind komen. Verhalen zijn er vaak genoeg, maar ze blijven vaak binnenshuis. Zorg het een tweede natuur wordt om die verhalen te vertellen. Begin ze te delen via verschillende kanalen.

Wat wil je uitstralen?

Hier begin je mee. Wat zijn de kernwaarden? Is er een specifieke cultuur? Probeer het zo concreet mogelijk te maken. Bedenk daarbij ook: wat maakt je anders dan concurrenten? Misschien is het bedrijf nog niet helemaal established, dat spreekt mensen aan die avontuurlijk zijn ingesteld. Of is het juist wel een gevestigde naam, en kun je er veel leren. 

Wees eerlijk

Probeer zoveel mogelijk eerlijke informatie te delen. Als je alleen maar opgeklopte verhalen of fun uitstraalt, trek je niet de juiste medewerkers aan. Vertel dus vooral hoe het echt is om bij dit bedrijf te werken. Laat eventueel zien dat het af en toe hard werken is. Of dat het een bedrijf is dat snel verandert (of juist niet en hecht aan klassieke waarden).

Zoek de doelgroep

Probeer daar te zijn waar de doelgroep zich bevindt. Praat met de doelgroep op hun eigen kanalen, bezoek congressen en organiseer bijeenkomsten. Die kanalen veranderen, zorg dat je goed op de hoogte bent en sla ook de juiste toon aan. Bedenk goed wat je waar deelt. Instagram is een wat vrijer en speels kanaal, Linkedin meer professioneel. Voor vaktechnische posts zijn er weer andere kanalen en communities. Je kunt sollicitanten aanmoedigen hun eerlijke verhaal te delen op een website als Glassdoor. 

Consistent verhaal

Het is belangrijk dat een merk herkenbaar is en overal in doorklinkt. Spreek de kernwaarden en unieke kwaliteiten van je bedrijf goed door met de eigen medewerkers en eventuele recruiters, zodat ze overal consistent in doorklinken. 

Wie deelt wat

Maak afspraken over wie wat deelt. Je kunt ervoor kiezen dit helemaal vrij te laten en je medewerkers vooral het eerlijke verhaal laten vertellen. Maar het is wel raadzaam om guidelines en briefings op te stellen. Denk aan algemene adviezen en regels over wat niet geoorloofd is zoals data en beelden van klanten delen. Zet daar ook kort en krachtig in wat je als bedrijf wil uitstralen. Spreek af wie de moderator is op de social media. Doe dat eventueel bij toerbeurt. 

 

Fotobron: Shutterstock

 

Terug