Mag je vervallen vakantiedagen teruggeven aan medewerkers?

Mag je vervallen vakantiedagen teruggeven aan medewerkers?
6/20/2024

Twee medewerkers hebben rond Kerst op mijn verzoek geen vakantie opgenomen. Nu krijgen ze hun vakantiedagen niet tijdig opgemaakt. Vervallen die dagen dan, of mogen ze deze toch houden? Mr. Edith van Schie beantwoordt de vraag van de week.

Rond Kerst hadden we zo veel zieken dat ik onze medewerkers heb gevraagd om geen vakantie op te nemen. Dat heeft een flink aantal van hen gedaan. Geweldig natuurlijk, maar nu zijn er twee medewerkers die mede daardoor hun wettelijke vakantiedagen van 2023 niet op krijgen voor 1 juli. Ik kan het echt niet maken om die dagen te laten vervallen. Mag ik voor een keertje van de vervalregel afwijken?

Het antwoord

Jazeker mag dat.

Vakantiedagen moet je eigenlijk altijd onderverdelen in wettelijke en bovenwettelijke dagen, omdat voor beide andere regels gelden. Op wettelijke dagen heeft iedere werknemer recht. Dat zijn vier werkweken per jaar. De extra dagen zijn bovenwettelijke dagen. Iemand met een vijfdaagse werkweek en 25 vakantiedagen per jaar heeft dus 20 wettelijke en 5 bovenwettelijk vakantiedagen.

Bovenwettelijke vakantiedagen verjaren in principe na vijf jaar.

Voor wettelijke dagen geldt inderdaad de regel dat die dagen vervallen als ze niet opgenomen zijn op 1 juli van het jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd. In 2023 opgebouwde wettelijke dagen vervallen dus op 1 juli 2024. Maar dat geldt alleen wanneer je als werkgever luid en duidelijk hebt gewaarschuwd dat die dagen gaan vervallen én wanneer je medewerker in de gelegenheid was om vakantie op te nemen.

Als medewerkers hun vakantie op verzoek van de werkgever hebben opgeofferd, is dat dus een goede reden om de vervalregel dit jaar voor deze medewerkers niet toe te passen. Het is wel belangrijk om ze op het hart te drukken dat ze binnenkort vakantie opnemen. Dat is wel zo gezond.

Terug